Dziś nasza Pani przyniosła do klasy chusteczki higieniczne i wyjęła klocki. Byliśmy zdziwieni, ale zaciekawieni. Poprosiła, żebyśmy policzyli, ile jest chusteczek w jednej paczce. Sprawdziliśmy - jest ich dziesięć. Uznaliśmy, ze w każdej paczce jest po tyle samo.
I zaczęliśmy przygodę z dodawaniem - układaliśmy działania za pomocą chusteczek i klocków, pamiętając, że każda paczka chusteczek to dziesięć, czyli jedna dziesiątka, a każdy klocek to jeden, czyli jedna jedność. Tymek policzył bezbłędnie.
Gdy okazało się, że klocków jest dużo, wpadliśmy na pomysł, że dziesięć klocków można zamienić na jedną paczkę chusteczek - i będzie łatwiej policzyć. Lenka poradziła sobie świetnie.
Ten pomysł okazał się dobry i skuteczny - liczyliśmy coraz sprawniej. Maciek bez problemu rozwiązał kolejny przykład.
Po dodawaniu przyszedł czas na odejmowanie - tu trzeba było uważać, aby jednocześnie zabierać po jednym klocku albo po jednej paczce chusteczek. Misia zrobiła to doskonale.
Radziliśmy sobie dobrze z tym zadaniem. Kaja szybko uporała się z kolejnym przykładem.
Ale w kolejnym przykładzie okazało się, że brakuje nam klocków do odjęcia... po namyśle i dyskusjach zaproponowaliśmy, żeby może zamienić jedną paczkę chusteczek na dziesięć klocków - skoro przy dodawaniu mogliśmy zamieniać klocki na chusteczki, to czemu przy odejmowaniu nie zamienić chusteczek na klocki? Amelka wprowadziła nasz pomysł w czyn.
Pomysł okazał się znakomity i umożliwił dalsze liczenie. Marysia bezbłędnie policzyła swój przykład.
Ale to nie był koniec - bo Pani przyniosła czerwoną szarfę i zaproponowała inny sposób układania działań, pionowo. Nie okazało się to bardzo trudne. Aleks poradził sobie z tym zadaniem.
Bruno pamiętał, że dziesięć klocków można zamienić na jedną paczkę chusteczek.
Kuba uważnie brał w obie dłonie najpierw po jednym klocku, a potem po jednej paczce chusteczek, aż przy odejmowanej liczbie nic nie zostało.
Filip skorzystał z pomysłu zamienienia paczki chusteczek na dziesięć klocków.
W międzyczasie robiliśmy notatki - rysowaliśmy to, co wcześniej układaliśmy i zapisywaliśmy działania. Aż poznaliśmy nowy sposób zapisywania działań - pod kreską - który pomaga szybko i poprawnie policzyć sumy i różnice. Teraz każdy z nas może korzystać z takiego sposobu, jaki jemu najbardziej odpowiada.
Świetne wprowadzenie do algorytmów działań sposobem pisemnym.
OdpowiedzUsuńWidzę, że radziliście sobie doskonale. Brawo.
Niewiarygodne! Syn wraca dumny ze szkoły i oświadcza, że dzięki dzisiejszym zajęciom z Panią Basią będzie mu łatwiej na studiach! A potem objaśnia zafascynowany jak łatwo można liczyć!!! Chwilo trwaj...
OdpowiedzUsuńDziekuje, Pani Basiu, słów brak...
To ja dziękuję za takie słowa - aż łezka się zakręciła w oku...
UsuńUwielbiam tu zaglądać. Gratuluję Basiu...
OdpowiedzUsuń